Een geologisch uitstapje in Hamburgerland

Na een lange vlucht met een overstap in Philedelphia landde ik in San Francosco Het was alsof je in zee landde. Na aankomst bij Jan en Krystian bleek er bij de buren een feestje te zijn. We zijn er dus maar even gaan kijken. Daar aangekomen blijkt hoe mooi blues klinkt in een huiselijke omgeving. In een rokerig hok speelde de jarige met zijn band de sterren van de hemel. Een mooi welkom in het Californische.

De volgende dag was het meteen tijd om San Francisco eens te gaan verkennen. Met de veerboot van Sausalito ging ik naar Downtown. Onderweg was er een mooi uitzicht op de Golden Gate bridge en voeren we vlak langs Alcatraz. San Fransisco doet vrij Europees aan met vveel Art Deco en Art Nouveau architectuur, een bruisend Chinatown leuke pieren waar gewinkeld kon worden en Pier 39 met zijn zeeleeuwen kolonie. Uiteraard ontbrak een ritje met de kabeltram niet, een van de handelsmerken van San Francisco.

De Goldrush County

De volgende dag zijn Jan Libby (een vriendin van Jan) en ik op stap gegaan, via Sacramento naar Nevada City waar een vriend van Jan woonde. Hij had een huis middenin het bos gebouwd. Die avond werd ik gevraagd om de volgende dag met een djembe groep mee te spelen op een workshop Afrikaanse dans. Ook begon die avond de Grote Hamburger Vergelijkings Test. Amerika is het land van de Hamburger en het moge duidelijk zijn dat Mc Donald's geen representatie is van de Amerikaanse keuken.

Na een verfrissende duik in een naburig riviertje de volgende morgen, zijn we naar een museum mijn in Grass Valley gegaan. Het gebied is namelijk bekend omdat hier vroeger de goldrush plaatsvond. Dezelfde avond vond dus, zoals eerder gezegd de dansworkshop plaats. Die avond overnachtte we op het landgoed van Libby die hier een huis heeft neergezet met een prachtig uitzicht over de America River canyon.

Lake Tahoe, Bodie

De volgende ochtend vervolgde we onze weg verder oostwaards, over de Sierra Nevada. Middenin in dit gebergte ligt nl een van de mooiste bergmeren van de VS, Lake Tahoe. Met prachtige strandjes en een mooie baai (Emerald Bay) Gecombineerd met de herfstkleuren geeft dit meer en mooi aanzicht. Ook maakten we 's avonds voor het eerst kennis met de vrijstaat Nevade, het gokken, een voorpRoefje voor Las Vegas aan het eind van de week.

De ochtend erna namen we afscheid van Libby, zij ging terug naar San Francisco. Wij gingen via de Monitor pass (2500m) over de Sierra Nevade. Het landschap veranderde plotseling in een woestijn. Het was ook een stuk warmer dan bij het meer. Bij Bridgeport maakte we een stop omdat er hete bronnen bleken te zijn. Hoewel deze niet aangegeven stonden legde een Ranger ons exact uit waar we heen moesten. Een heerlijke duik was ons deel, veraangenaamd door een fraai uitzicht over de vallei. Iets verder naar het zuiden en ongeveer 15 km van de weg bezochten we de uitgestorven nederzetting Bodie. Een fraaie goldrush plaats middenin een desolaat landschap. Het dorp was verlaten nadat de goudvoorraden waren uitgeput.

Yosemite National Parc

Dezelfde avond kwamen via Monolake en de spectaculaire Tioga pass in Yosemite National Park. Het is inderdaad te begrijpen dat deze op de UNESCO erfogoed lijst staat want prachtige vergezichten en spectaculaire rotsformaties waren ons deel. Climax was ongetwijfeld een fraai uitzicht over Yosemite valley tijdens zonsondergang. Alle rotsen kleurde felrood!  's Avonds hebben we gegeten in het Ahwahnee hotel, het oudste en beroemste hotel in Yosemite Valley. We raakte aan de praat met de locale pianist die duidelijk een groot liefhebber van Chopin en Debussy is.

Na een wandeling de volgende morgen zijn we halverwege de volgende ochtend weer teruggereden naar San Francisco. Omdat het vrij druk was kwamen we helaas net in de avondspits op de bay bridge terecht. Zodoende kwamen we nog maar net op tijd voor het Museum voor Moderne kunst, die een vrijdag avond opening had.

Las Vegas

Zaterdag begon dan de trip naar Arizona, die vooral veel weg had van een Geologische excursie.Maar eerst werd nog Las Vegas aangedaan. En inderdaad, niets is te gek daar. Al bij aankomst op Mc Carren Airport (dat naast The Strip ligt) begon het circus. De hele aankomsthal stond vol met fruitautomaten. Las vegas!

Uiteraard was een avond niet genoeg om alles in Las Vegas te zien maar wel genoeg om de sfeer te proeven. Ook als je niet voor het gokken komt is er voldoende te zien. Het stikt er van de theaters, winkelcentra etc. Men heeft er een Eiffeltoren neergezet  (Paris Las Vegas),  een pyramide (Luxor), men heeft Venetie nagebouwd (The Venetian) het kan niet gek genoeg!. Zelf ben ik naar een show van Cirque de Soleil geweest (Mystere), dat was zeer indrukwekkend!

Vanzelfsprekend werd het een latertje dus was het de volgende oochtend gewoon uitslapen en rustig naar Busstation voor de Greyhound verbinding naar Flagstaff die om half twee vertrok. De rit verliep zonder problemen en tegen 7 uur 's Avonds bereikten we Flagstaff.Het hotel was snel gevonden en ondanks dat het "slechts" een * (1 ster) hotel was, waren de kamers en bedden prima.

Grand Canyon

De volgende dag stond een bezoek aan de Grand Canyon op het programma. Ik had bovendien geluk! Er was nog een plaatsje voor mij in de Helicopter (bedankt Steve!!)  zodoende kon ik genieten van een "voorstelling" die met geen enkele Imax Experience te benaderen is.De helicopter vloog over de Canyon naar de noordkant en zakte iets onder de noordkant waardooor de vlucht erg spectaculair werd. Heel diep beneden was een klein stroompje te zien, de 150 m brede Colorado rivier.

Na de helicopter vlucht was de rest van de scenic toer natuurlijk een beetje een anti climax maar toch blijft de Grand Canyon zeer spectaculair om te zien. De omvang ervan is nauwelijks te bevatten. Na een rit door Painted Desert (prachtig al die kleuren) en een stop bij de Cameron Trading post (een enorme souvenierswinkel die Navajo spullen verkocht). Kwamen we aan het eind van de middag weer terug in Flagstaff. Op de weg terug passeerde we nog Sunset Crater die door de ondergaande zon prachtig verlicht werd. Hieraan dankt deze vulkaan, die 1000 jaar geleden nog actief was, zijn naam.

Monument Valley

De volgende ochtend vertrokken we vroeg naar Monument Valley. Het was een drie uur durende rit door Painted Desert, en het Navajo Indianen reservaat. Ook zonder Nationale parken blijft het landschap in Arizona van een ongekende schoonheid en variatie. Vlak voor Monument Valey passeerde we nog Shiprock, een magmazuil die uitgeerodeerd is. Tegen een uur of 12 arriveerden we bij Gouldine's trading point in Monument Valley, een indrukwekkend vergezicht was ons deel. Mischien nog wel indrukwekkender dan de Grand Canyon.

Na een Indiaans brood(je) Hamburger (alweer!) genuttigd te hebben begon om 13h30 de tour per 4WD onder leiding van een Navajo Indiaanse. Eerst stopten we bij Lucy Zij gaf een demonstratie weven en spinnen. Hierna gingen we de vallei in. De oranjerode rotspartijen veranderde van kleur doordat het zonlicht er iedere keer anders op viel. Zelfs de schaduwzijde van sommige rotsformaties leken licht te geven. Uiteraard stond hier ook de onvermijdelijke cowboy te paart te pronken, deze kon tegen een tip van 1 dollar gefotografeerd worden.

Om 16h30 begon de terugreis naar Flagstaff weer. Het uitzicht bleef fraai omdat we getracteerd werden op enkele regenbogen.. Na een pause bij de Cameron Trading post kwamen we rond 19h weer aan in Flagstaff.

Historische Indiane nederzettingen rond Flagstaff.

De volgende dag heb ik een taxi gehuurd (er waren geen toertochten meer beschikbaar) om een aantal zaken in de omgeving van Flagstaff te bezoeken. Ik wile met name een aantal zgn Cliffdwellings zien. Dit zijn nederzettingen, in de Canyon wanden uitgehakt door Indianen voor bewoning. Eerst ben ik naar Walnut Canyon gegaan. Een mooie wandeling door de canyon bracht me langs de ruines van ongeveer 18 kamers die gebouwd waren door  Sinagua  indianen en ongeveer 800 jaar oud zijn.

Verder ging de tocht via het fraaie Oak Creek Canyon naar Sedona, waar de bekende Red Rocks liggen, die nog wat roder zijn van die in Monument Valley. Vervolgens ging het verder naar Montezuma Caslte. Dit is wellicht de best bewaarde Cliff Dwelling. Ook deze is gebouwd door de  Sinagua  indianen echter ze is vijf verdiepingen hoog!

De ruimte in en Brokstukken uit de ruimte.

's Middags ben ik gedropt bij het Lowall observatory. Dit is mischien wel de beroemste sterrenwacht in Noord America. Hier is o.a. Pluto ontdekt! Een kleine verassing was dat ook de dochter van de ontdekker (Clyde Tombaugh) aanwezig was. Een interessante rondleiding langs alle optische instrumenten volgde evenals een tentoonstelling. Hier werden de orginele fotografische platen getoond waarmee Pluto ontdekt was.

De volgende ochtend stond een bezoek aan de Meteoor Crater op het programma. Het is het best bewaarde voorbeeld van een inslagkrater. Hier kon een tocht over de rand van de krater gemaakt worden. De meteoriet is hier vanuit het Noord oosten onder een hoek van 80 graden ingeslagen.Het grootste deel van de Meteoriet (die ongeveer 50 meter in middelijn was) werd bij de inslag verdampt.De rest verspreidde zich in het hele gebied. Fragmenten van de meteoriet zijn in het museum te bewonden en zelfs te koop als souvenier.

Onze gids (al weer een Navajo) nam ons vervolgens nog mee naar de US Geological Survey in Flagstaff. Hij was een persoon met een duidelijk geologische achtergrond en interesse en hij kon ons veel vertellen over de geologie van het gebied. Een interessante en zeer geologische dag dus.

Aan het eind van de middag ben ik nog even Flagstaff in gelopen. Het stadje is niet groot maar doet door zijn winkelstraatjes en steegjes toch weer heel europees aan. Bij aankomst op het station bleek echter dat de nachttrein naar Los Angeles een fikse vertraging had. Uiteindelijk stapte we (ik had inmiddels kennis gemaakt met een aardige Francaise die ook op reis was) 3 uur later in de trein.

City of ... Automobiles

De volgende ochtend kwamen we ruim twee uur te laat in L.A. Helaas had ik de mooie kusttrein gemist. Omdat de volgende trein pas om 13h30 vertrok (althans de bus naar die trein) had ik wat tijd om downtown L.A. in te gaan. Hier blijken 12 baans snelwegen dwars door het centrum te lopen, met recht een Highway city!. Enkele fraaie wolkenkrabbers waren er ook maar het centrum was niet groot.

Wel had Disney inmiddels een fraai ogende concertzaal gebouwd, een echte blikvanger temidden van de kantoorgebouwen. Via een busverbinding met Bakerfield kon ik toch nog een trein pakken die me een half uur eerder (!) in Emeryville bracht dan oorspronkelijk de bedoeling was. Emeryville ligt aan de oostkand van de Bay Bridge en is het "Centraal station" van San Francisco. S.F. heeft nl geen eigen Amtrak station. Het houte station met zijn twee sporen doet echter niet erg grootstedelijk aan.

De golden Gate Bridge

Terug bij Jan en Krystian ben ik de volgende ochtend naar de Redbull Airrace gelopen (!) vanaf de Sausalito zijde van de G.G. Bridge was dit ongeveer 8 km. De onspanning werd wel beloond met een fraai uitzicht over de baai vanaf de brug en een spectaculaire vliegshow!. De G. G. Brug is een heel elegante brug van 3 km lengte.

Dezelfde avond was er een klein verjaardagsfeestje (ik werd 37) en hen ik afscheid genomen van Jan en Krystian. Alle mensen die ik in die twee weken leerde kennen waren er, was heel gezellig. Ook mijn nicht is gekomen en daar ben ik mee teruggereden om de laatste dagen door te brengen.

De volgende ochtend zijn we nog naar een park gegaan waar we een Fault Trail konden lopen (alweer geologisch getint!) Het betrof hier enkele breuken zie onderdeel uitmaakten van de San Andreas faultzone. Het verzet, ontstaan bij de Grote Aardbeving van 1906 was 1 tot 3 meter. Dit was duidelijk te zien aan een hek dat verplaatst was.

Helaas zat het er de volgende dag weer op! Een rustige vlucht (en heel veel herinneringen) restte nog.