Mobirise

Dutch

De reis begon in Hurghada waar we landde. Een 4.5 uur durnde trip bracht ons via een mooie route door de woestijn naar de kade waar het schip, de Magic I aangemeerd lag. Dirt is ongeveer 10 km ten zuiden van Luxor.

De volgende dag bezochten we meteen twee heel fraaie tempels, de 3800 jaar oude Karnak tempel die tot de grootste van het opper-Nijl gebied behoord. Hierna reden we naar Luxor om de gelijknamige tempel tijdens de invallende schemering te bezoeken. Beide tempels zijn verbonden door de Sfinx weg die inmiddels voor een groot deel is blootgelegd. De verzorging aan boord van het schip was fantastisch, goed eten, mooi zonnendek met een klein zwembad en ruime 'hotel'kamers.

De volgende dag vormde het eerste hoogtepunt van de reis. Eerst bezochten we de Vallei der Koningen. Hierin bezichten we drie graven waarvan het graf van Ramses IV de meest indrukwekkende was. Ik had niet verwacht dat deze grafkelder van binnen zo felgekleurd gedecoreerd was en - vooral - dat dze decoratie na ca 3500 jaar nog altijd in tact was! Het tweede monument, van Tutmoses III was de meest avontuurlijke, eerst 20 meter omhoog en vervolgens 30-40 meter in de zijwand van het dal naar beneden. Via een aantal trappen kom je in twee grafkamers, waarbij in de laatste ovale kamer de rode kwartsiete sarcofaag staat. Na een bezoek aan hert graf van Ramses IX reden we verder naar de Tempel van Hatshepsut, een vrouwelijke farao die eerst 10 jaar als man regeerde en zich vervolgens uitriep tot dochter van de goden zodat ze no eens 8 jaar kon regeren. De hatshepsut tempel is de enige tempel met meerdere verdiepingen met kleurig gedecoreerde kapellen.

Na een bezoek aan de fraai gedecoreerde tempel van Haboe scheepten we in en zette het schip koers zuidwaards. 's-Avonds passeerde we de sluis bij Edfu en de volgende middag meerden we aan in Komombo. Hier bezichten we de gelijknamige tempel die aan de krokodfillen geweid is. Deze tempel is ongeveer 2200 jaar oud en dat is te zien aan de Corinthische zuilen die het bouwwerk dragen. Bijzonder hier zijn ook de zonnenkalender en tekeningen van medische apparatuur die men gebruikte. De tempel bevatte ook een ziekenhuis waar men geestelijk zieke mensen genas door hen naar muziek te laten luisteren. Dezelfde avond kwamen we in Aswan aan om ruim 1.5 dag voor anker te gaan.

De volgende ochtend bezochten we de 2300 jaar oude Philea tempel, die verassend compleet is en die bij de aanleg van de Aswan stuwdam verplaatt werd. vervolgens bezichten we de Aswan dam, een enorm bouwwerk. 's-Middags maakten we een lange vaartocht, eerst per faloek (traditionele zeilboot) naar de botanische tuinen,. gelegen op een eiland. Vervolgens voeren we door naar een Nubisch dork, dat helaas door het rtoerisme inmiddels verworden is tot een winkelcentrum met opdringerige verkopers. In de avondschemering voeren we per moterboot weer terug naar de Magic I.

De volgende ochtend moesten w vroeg uit de veren voor een excursie naar het meer dan imposante Abu Simbel, weer een hoogtepunt van de reis. Het imposante tempel complex, geweid aan Ramse III en Nefertartu is de drie uur durende rit ernaar toe meer dan waard! Beide tempels zijn gedecoreerd met beelden, schilderingen en reiliefs waarbij de beelden galarei achter de ingang van de ghrote tempel op mij de meeste indruk maakte.

Na terugkomst in Aswan zette de boot weer koers naar het noorden, opnieuw maakte we een stop in Komombo voor de, in Aswan aan boord gekomen, groep Taiwanezen. In de loop van de voolgende dag passeerden we weer de sluizen van Esna waar lokale handelaren hun leven waagden om hun handel te kunnen verkopen. Tegen 15h30 kwamen we weer in Luxor aan. We maakte vervolgens en tocht per rijtuig door de oude stad en woonde 's-avonds nog een klank en lichtshow bij in de Karnak tempel.

De volgende dag was het helaas al weer tijd voor de terugreis. Na een rit van 4.5 uur en een vijf uur durende vlucht was ik tegen 21h30 weer thuis. Einde van een indrukwekkende reis die ik iedereen aan kan raden!

English

This trip started in Hurghgada. After an early morning flight, The bus took us for a 4.5 hour drive through the beautiful desert landscape to the Nile valley. We finally arrived at the quay, south of Luxor where our cruise boat was stationned and embarked at arounf 5 PM.

The next day, we had a head-start by visiting two famous temples in Luxor. First we haded to the northern suburb Karnak to visit the Amon temple there. This is one of the larges ancient temple complexes and contained an obelisc dedicated to Hatchepsut. After this we drove into Luxor to visit the famouw temple with the same name. Our visit happened during twilight which created a mystical atmosphere inside the building. Both temples are connected by the Sfinx alley which runs straigh through the Luxor city centre.

The next morning, we headed to another highlight of this trip: The valley of the Kings. Until today, 64 toms have been discovered from which about 10 are open to public at a time.  We visited three tombs from which the Ramses IV tomb was undoubtately, the most imprtessive with its coloured paintings and scarvings.  We also visited the tomb of Tutmoses III which lies very deep underground. The last one was the - heavily decorated tomb of Ramses IX.  The, we headed to the Hatshepsut temple, which is partly carved into the rocks. It is the only multi-story temple and has well preserved paintings. Hatshepsut as the only female farao, altjhough she reigned posing as a man for 10 years before declaring herself the gods daughter and ruled as such for 8 more years.

after a visit to the decorated temple of Haboe, we headed back to the boat which started cruising southwards upon our arrival. We view on the Nile shore was very nice.  In the evening we passed the Esna locks which carries the boat 7 meters up. In the late evening, we arrived at Edfu. The naxt day we had a long sailing day to Aswan, only interrupted by a visit to the crocodile-dedicated temnple at Komombo. The temple also contained a hospital for the mentally ill who were cured by having them listen to music. The temple 2200 years old and that is noticable. Almost all columns were conrinthic so the influence of greek classic architecture was obvious. In the late evening we arrived in Aswan where we would stay for 1.5 day.

The next day, we first visited the Philae temple which has been moved to higher grounds when the Aswan Dam was constructed. It is a well preserved temple, again heavily decorated with pictures and hieroglyphic texts. After a visit to the Aswan dam itself and a linch on the boat, we made a roundtrip by small moter boat and faluk. We visited the botanic garden of Aswan and concluded the trip at a Nubian village. Shortly after sunset we arrived at the boat.

The next morning we had te get up very early for another highlight of the tour. A 3.5 hour drive brought us to Abu Simbel, a rock-hawn temple complext for Ramses II and Neftertari. This temple complex was also moved in the 1960's when the Aswan dam was constricted. It was cut into many pieces and very precisely reconstruucted on a higher place. The interior of bboth temples host - again - spended examples of ancient carvings and paintings. At around 2PM we re-embarked our boat which set off to the north. For the group of taiwanese people who entered the boat that day, we, again stopped at Komombo for them. After this we saled to Edfu for the night.

The last day of this impressive cruis brought us back to Luxor, where our trip started. That evening we did a horsewagon tour through the souks of Luxor after which we visited a sound and lightshow in the Karnak temple. An impressive close of the marvellous week.

So the next morning we drove back to Hurhgada where the plane brought us back home in about 5 hours. End of a fantastic trip.